Scandinavian Concession Management

motörhead

PR • Lansering av motörhead drycker

aStorys historia börjar med rockbandet Motörhead. Redan 2011 fick aStory, som då var en renodlad PR-byrå, uppdraget att skapa uppmärksamhet för ett shiraz-vin av Motörhead på uppdrag av Scandinavian Consession Management. Projektledare var Kents dåvarande manager Martin Roos.

aStory lanserade begreppet “Rock-vin” och Motörhead Shiraz fick snabbt stor medieuppmärksamhet nationellt och internationellt. Vinet lanserades, förutom i olika nätbutiker, på Systembolaget i Sverige och dess motsvarigheten i Norge och Finland. Förutom shiraz-vinet formgav och lanserade aStory ett rosévin, ett öl och ett bag-inbox-vin för det hårt rockande bandet. Störst var kanske lanseringen av Motörhead Vödka som skedde under en presskonferens, timmarna innan Motörheads spelning på Fryshuset i Stockholm. Vodkan som är designad som en svart piratflaska är stilbildande för andra senare spritlanseringar från kända band. Den blev liksom det första vinet en försäljningssuccé. Att det starka innehållet var tillverkat av Malmköpings spritdestilleri och valt exklusivt av sångaren och låtskrivaren Lemmy Kilmister gör inte storyn sämre.  PR-lanseringen och layoutarbetet för Motörhead var det som skapade idén om  kommunikationsbyrån aStory. En byrå där allt samlas under ett och samma tak och som grundar sig på våra kunders unika varumärkesberättelser.

Case

©aStory 2022